بدون شک این روزها یکی از دغدغه‌های کاربران در فضای مجازی، حریم خصوصی است. در این‌ میان، مرورگرها نقشی اساسی در از‌بین‌رفتن مرزهای حریم خصوصی ایفا می‌کنند.

 

 

زولا

مرورگر خود را برای نگاه‌کردن به صفحات دلخواهتان بازمی‌کنید، بی‌خبر از آنکه بدانید چه کسانی به شما نگاهمی‌کنند. پس از بررسی‌های صورت گرفته در زیر پوسته‌ی کروم، نتایج بسیار شگفت‌انگیزی به‌دست آمده است. نتایج نشان می‌دهد چندهزار نفر کارهای شما را دنبال می‌کنند. سایت‌های خرید و اخبار و دولتی، همه‌وهمه برای تبلیغاتهر کلیک شما را پیگیری می‌کنند.

 

این جاسوسی به‌واسطه‌ی بزرگ‌ترین وب‌سایت جهان، گوگل، ممکن شده است و مرورگر کروم بیشتر شبیه نرم‌افزاری نظارت است. با بررسی داده‌های سیستم‌های کامپیوتری مشخص می‌شود فناوری چقدر زیرپوشش سیاست‌هایحفظ حریم خصوصی قرار دارد که هیچ‌کس آن‌ها را نمی‌خواند.

 

به‌نظر می‌رسد با داشتن بزرگ‌ترین شرکت تبلیغاتی جهان و محبوب‌ترین مرورگر وب، در عمل مانند بردن بچه‌ها بهفروشگاه بزرگ آب‌نبات، هوشمندانه و لذت‌بخش است. این اقدام باعث شد کندوکاوهای بیشتری رویکروم و فایرفاکس، درزمینه‌ی حریم خصوصی انجام شود.

 

سوئیچ‌کردن از کروم به فایرفاکس

سوئیچ‌کردن از کروم به فایرفاکس راحت‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. آزمایش‌های انجام‌شده درباره‌ی کروم و فایرفاکس نکات جالبی را مشخص می‌کند. در یک هفته استفاده از مرورگر دسکتاپ، ۱۱,۱۸۹ درخواست کوکی در کرومبرای ردیابی روی سیستم قرار گرفته بود؛ اما در فایرفاکس به‌طور خودکار همه‌ی آن‌ها مسدود شده بود. این فایل‌ها درواقع قلاب‌هایی هستند که شرکت‌های جمع‌آوری داده، از جمله خود گوگل می‌سازند تا بعد از قرارگیری روی مرورگر و دنبال‌کردن وب‌‌سایت‌هایی که از آن‌ها بازدید می‌کنید، پروفایلی از شخصیت، علاقه‌مندی، خریدها و دریافتی‌های شما روی سرورهای خودشان ایجاد کنند.

 

شرکت‌های داده با دنبال‌کردن شما در فضای وب، پروفایلی از شخصیت و علاقه‌مندی‌ها و خریدهای شما روی سرورهای خود ایجاد می‌کنند

کروم حتی در وب‌سایت‌هایی که فکر می‌کنید Private خواهد بود، شما را دنبال می‌کند. حتی در بازدید از وب‌سایت‌های دولتی Aetna و سایت دانشجویان فدرال هم ایناتفاق می‌افتد. هربار ورود به و‌بسایت بیمه و بانک به اینغول فناوری اطلاع داده می‌شود و این تنها نیمی‌ از ماجراست!

 

به گوشه‌ی سمت راست بالای مرورگر کروم خود نگاه کنید.یکتصویر یا یک نام درون دایره نمی‌بینید؟ اگر چنین است گوگل تمام فعالیت های شما را برای تبلیغات هدفمند دنبالمی‌کند.

 

ورود به سیستم را فراموش نکنید؟ به‌تازگی کروم این کار را وقتی که از جیمیل استفاده می‌کنید، انجام می‌دهد و احتیاجی به ورود مجدد نیست. کروم حتی روی گوشی شما نیز جاسوسی می‌کند. هربار که از کروم استفاده می‌کنید، موقعیت مکانی شما برای گوگل ارسال می‌شود؛ حتی اگر موقعیت مکانی را نیز غیرفعال کرده باشید، فقط با دقتکمتری مختصات را ارسال می‌کند.

 

فایرفاکس کامل نیست و موتور پیش‌فرض جست‌وجویش هنوز روی گوگل است؛ اما داده‌های شما را برای کسب‌وکار جمع‌آوری نمی‌کند. در بدترین حالت، وب‌گردی با فایرفاکس می‌تواند آزاردهنده باشد؛ اما کوکی‌ها تمام فعالیت‌هایشما را از نگاه‌کردن به شلوار یا عینک یا هر چیز دیگری دنبال نمیکنند. اجازه‌دادن به هر کسی برای جمع‌آوریداده‌ها، فرصت سوءاستفاده برای هکرها، جاسوس‌ها و افراد خراب‌کار را فراهم می‌کند.

 

به‌گفته‌ی مدیران گوگل، کروم اولویت‌بندی انتخاب‌های حریم خصوصی و کنترل‌ها را دارد و آن‌ها مشغول کار رویکوکی‌های جدید هستند. همچنین، آن‌ها گفته‌اند به‌دنبال تعادل مناسب برای وب‌گردی سالم هستند.

 

مدیران فایرفاکس نیز اعلام کردند حریم خصوصی کاربران رابه‌عنوان گزینه‌ای برای کنترل نمی‌بینند.موزیلا به‌تازگی افزونه‌ای به‌نام Enhanced Tracking Protection ارائه کرده است که به‌طور پیش‌فرض روی فایرفاکس‌های جدید نصب است. این قابلیت کوکی‌هایی را مسدود می‌کند که حریم خصوصی را رعایت نمی‌کنند. با این کار، موزیلا عملا جنگ درزمینه‌ی حریم خصوصی را با گوگل آغاز کرده‌ است.

 

Firefox

 

موزیلا در گام اول، باید مردم را برای استفاده از فایرفاکس قانع کند. درواقع، داستان دو مرورگر با منافع متفاوتشرکت‌های ایجاد‌کننده در میان است.

 

جنگ کوکی‌ها

یک دهه پیش، کروم و فایرفاکس به‌دنبال تصاحب جایگاه غول فناوری، یعنی مایکروسافت و اینترنت اکسپلورربودند. کروم در ابتدا با سرعت و امنیت خود توانست کاربران زیادی جذب کند و اکنون بیش از نیمی‌ از بازار رادر سلطه‌ی خود دارد. در سال‌های اخیر، حریم خصوصی در فضای وب به یکی از نگرانی‌های ما تبدیل شده است؛در‌حالی‌که به‌نظر می‌رسد در مبارزه با کوکی‌ها، منافع گوگل با ما هم‌راستا نیست.

 

کوکی‌ها کارهای مفیدی همچون به‌خاطر‌سپردن کارت‌های خرید را هم انجام می‌دهند. البته، بیشتر کوکی‌ها بهشرکت‌های داده تعلق دارد که بعد از چسباندن آن‌ها به مرورگر، رد پای شما را در فضای وب دنبال می‌کنند.

 

طبق تحقیقات روی کوکی‌هایThird Party، حضور آن‌ها در ۹۲ درصدوب‌سایت‌ها اثبات شده است

طبق تحقیقات روی کوکی‌های Third Party، حضور آن‌ها در۹۲ درصد وب‌سایت‌ها اثبات شده است. وب‌سایتواشنگتن‌پست برای هر خبر به‌طور متوسط ۴۰ کوکی ردیابقرار داده است. این وب‌سایت در بیانیه‌ای اعلام کرد از این روش به‌منظور ارائه‌ی تبلیغات بهتر استفاده می‌کند.

 

کوکی‌ها در سایت‌های بدون تبلیغ هم وجود دارند. به‌عنوان مثال، می‌توان به Aetna و FSA اشاره کرد که البتهآن‌ها نیز در بیانیه‌ای جداگانه گفته‌اند به‌منظور کمک به کمپین‌های تبلیغاتی از کوکی استفاده می‌کنند.

 

Google’s web browser

 

برای سرزنش‌کردن انگشت اتهام را می‌توان به‌سمت صنعت تبلیغات و انتشارات و تکنولوژی نشانه گرفت. حال این سؤال مطرح می‌شود: «مسئولیت مرورگر درقبال کدهایی که به‌غیر از جاسوسی کاری برای انجام ندارند، چیست؟»

 

در سال ۲۰۱۵، موزیلا نسخه‌ای از فایرفاکس را عرضه کرد که شامل تکنولوژی ضدردیابی بود و در حالت Privateفعال می‌شد. پس از سال‌ها آزمایش، اکنون این قابلیت به‌طور پیش‌فرض روی تمامی‌ وب‌سایت‌ها فعال است. اینقابلیت فقط به تبلیغات محدود نمی‌شود. فایرفاکس کوکی‌ها را از هم تفکیک می‌‌کند و کوکی‌های حیاتی‌ را نگهمی‌دارد؛ ولی اجازه‌ی ورود به کوکی های جاسوس را نمی‌دهد.

 

مرورگر سافاری اپل نیز که در آیفون‌ها استفاده می‌شود، از سال ۲۰۱۷ از الگوریتمی‌ به‌نام رهیابی هوشمند Intelligent Tracking Protection برای پایش کوکی‌ها استفاده می‌کند تا بعد از تشخیص غیرضروری‌ها اجازه‌ی ورود به آن‌هارا ندهد.

 

کروم به‌طور پیش‌فرض به‌روی تمامی‌ کوکی‌ها باز است. ماه گذشته، گوگل حالت جدیدی رونمایی کرد که به‌طورپیش‌فرض کوکی‌های شخص سوم را وادار می‌کند خودشان را معرفی کنند. این غول دنیای جست‌وجوی اینترنتیاعلام کرد بعد از انتشار، انتظار کنترل بهتری دارد؛ اما درباره‌ی زمان ارائه و جزئیات آن حرفی به‌میان نیاورده است.درواقع، کسی نمی‌تواند نفسش را برای همیشه حبس کند و گوگل از تبلیغات نفس می‌کشد و تاکنون به‌قدری کوکیتولید کرده است که بعضی ها به طعنه می‌گویند: «گوگل؛ برند برتر تولید کوکی Mrs Fields را پشت‌سر گذاشتهاست» (کوکی در لغت به‌معنی کلوچه است).

 

خیلی سخت بتوان تصور کرد که گوگل دستگاه پول‌ساز خود را کنار بگذارد. کوکی‌ها در حفظ حریم خصوصی نقشبسزایی دارند؛ اما تمرکز گسترده روی آن‌ها باعث مختل‌شدن بحث حریم خصوصی می‌شود؛ زیرا کوکی‌ها، تنها یکی ازراه‌ها برای رهیابی کاربران در سایت‌ها هستند. به‌گفته‌ی بن گلبریث (Ben Galbraith)، مدیر محصولات کروم، اینمشکل پیچیده‌ای است و قفل‌‌گذاری‌های ساده فقط شیوه‌های رهیابی را مبهم و پیچیده‌تر می‌کند. تکنیک‌هایرهیابی مختلفی وجود دارد که مسابقه‌ی حریم خصوصی را سخت‌تر و سخت‌تر خواهد کرد. گفتن برخی چیزها پیچیده است و راهی برای مقابله با آن نیست.

 

قفل‌‌گذاری‌های ساده، تنهاشیوه‌های رهیابی را مبهم وپیچیده‌تر می‌کند

تغییر مرورگر

انتخاب مرورگر دیگر فقط مربوط به سرعت و راحتی نیست؛بلکه به داده‌های شخصی شما نیز مرتبط است. گوگل معمولاقبل از جمع‌آوری اطلاعات، تأیید شمارا می‌گیرد و تنظیمات جلوگیری از رهیابی و تبلیغات هوشمند را دراختیار کاربران قرار می‌دهد؛ اما این کنترل‌ها بیشترشبیه پوسته‌ای ظاهری است که موجب می‌شود اطلاعات شخصی بیشتری به‌اشتراک بگذاریم.

 

در پاییز گذشته، کاربران جیمیل به‌صورت خودکار حساب کاربری‌ آن‌ها روی کروم نیز سینک می‌شد. گوگل اعلام کردسابقه‌ی مرور کروم کاربران هرگز با گوگل سینک نمی‌شود؛ مگر اینکه شخصی خودش آن را فعال کرده باشد.باوجوداین طبق بررسی‌ها، سابقه‌ی مرور صفحات وب برای گوگل فرستاده می‌شود، بدون اینکه اجازه‌ای گرفته شود.می‌توانید در جیمیل، ورود به سیستم به‌صورت خودکار را با جست‌و‌جو در این اپلیکیشن و گزینه‌ی Allow Chrome sign-in را غیرفعال کنید.

 

 

 

بعد از تغییر مود Sign-in، جان هاپکینز، دستیار پروفسور متیو گرین در علوم کامپیوتر گفت:

 

کاملا ناامید شده‌ام. چند تغییر کوچک کافی است تا حریم خصوصی دیگر خصوصی نباشد. راه‌هایی ایمنبرای استفاده از کروم وجود دارد که بسیار پیچیده‌تر از Incognito Mode است؛ اما تغییر مرورگر وسوئیچ‌کردن به شرکتی که از تبلیغات درآمد کسب نمی‌کند، بسیار بهتر است. شاید فایرفاکس انتخاب بهتری باشد که در تلفن، تبلت، لپ‌تاپ و مک می‌توان از آن استفاده کرد. سافاری اپل نیز گزینه‌ی مناسبی برای مک و آیفون و آیپد به‌حساب می‌آید. مرورگر Brave نیز وجود دارد که تلاش‌های زیادی برای مقابله با تبلیغات ورهیاب‌ها کرده است. برای سوئیچ‌کردن به فایرفاکس به چیزی نیاز ندارید. این برنامه رایگان است وبه‌سادگی می‌توانید آن را دانلود کنید.

 

در سال ۲۰۱۷، فایرفاکس نسخه‌ای به‌نام کوانتوم منتشر کرد که به‌مراتب سریع‌تر شده بود و طبق نتایجآزمایش‌ها، همانند کروم بود. هرچند با نتایج بنچمارک‌ها مشخص شد در بعضی از اوقات کمی‌ کُندتر از کروم است.فایرفاکس می‌گوید اگر از تب‌های زیادی استفاده می‌کنید، بهتر است حافظه را مدیریت کنید.

 

سوئیچ‌کردن، یعنی باید بوک‌مارک‌های خود را به فایرفاکس منتقل کنید که ابزارهایی برای این کار موجود است. اگراز افزونه‌ی مدیریت رمزگذر استفاده می‌کنید؛ پس نباید نگران رمزعبور‌های خود باشید. بیشتر افزونه‌ها برایفایرفاکس نیز دردسترس هستند.

 

بر سر راه موزیلا مشکلاتی وجود داشت که باید بر آن‌ها غلبه می‌کرد. موزیلا در میان طرفداران حفظ حریم خصوصیبه احتیاط مشهور است. یک سال طول کشید تا اپل بتواند کوکی‌ها را به‌طور پیش‌فرض مسدود کند. بزرگ‌ترین منبعدرآمد گوگل زمانی است که افراد در مرورگر خود مشغول جست‌و‌جو هستند و روی آگهی‌ها کلیک می‌کنند.

منبع : https://www.zoomit.ir/2019/7/13/337826/chrome-web-browser-has-become-spy-software/