۱۱ مطلب در تیر ۱۳۹۸ ثبت شده است

۵ ابزار مناسب برای باز کردن فایل‌های RAR

بیشتر اوقات در اینترنت فایل‌هایی که دانلود می‌کنیم به‌صورت ZIP یا RAR هستند. اگر با فایل های RAR آشنایی ندارید و نمی‌دانید که کدام برنامه‌ها برای باز کردن فایل‌های مبتنی بر این فرمت مناسب هستند، این مطلب را بخوانید. این ۵ ابزاری که در ادامه معرفی می‌کنیم، استفاده از آن‌ها بسیار آسان است و برای باز کردن این فایل‌های فشرده یا فشرده‌سازی موارد مختلف می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید. لازم به ذکر است که برخی از آن‌ها رایگان و برخی دیگر که از امکانات بیشتری بهره می‌برند، پولی هستند.

WinZip

همانطور که از نام این برنامه مشخص است، این ابزار برای فرمت ZIP شهرت زیادی دارد. اما علاوه بر آن، از پس فرمت‌های RAR، ۷z، CAB، ISO و دیگر فرمت‌های فشرده‌سازی هم برمی‌آید. این برنامه رابط کاربری ساده‌ای دارد و کافی است فایل RAR را به محیط آن بکشانید تا بتوانید محتوای آن را مشاهده کنید.

علاوه بر باز کردن فایل های RAR و دیگر فرمت‌های فشرده‌سازی، این برنامه از قابلیت‌هایی مانند رمزگذاری ۱۲۸ و ۲۵۶ بیت AES، تغییر اندازه عکس‌ها و افزودن واترمارک پشتیبانی می‌کند. سپس می‌توانید فایل‌های ذخیره شده را به‌سرعت از طریق روش‌هایی مانند ایمیل، سرویس فضای ابری مانند دراپ‌باکس یا گوگل درایو به اشتراک بگذارید.

WinZip همچنین به شما اجازه می‌دهد فایل ZIP بخش‌بندی شده را ایجاد کنید، فایل‌های MP3 را فشرده کنید و از سازگاری آن با برنامه‌هایی مانند مایکروسافت آفیس بهره ببرید. برای یک ابزار همه‌فن‌حریف، WinZip انتخاب خوبی است. بعد از دانلود به مدت ۲۱ روز می‌توانید به‌طور رایگان از آن استفاده کنید و برای خرید آن باید مبلغ ۳۰ دلار بپردازید. WinZip برای ویندوز، مک و iOS و اندروید عرضه شده است.

WinRAR

WinRAR هم یکی دیگر از مشهورترین ابزار موجود برای باز کردن فایل های RAR است. همانطور که احتمالا انتظار دارید، این برنامه برای فرمت‌هایی مانند ZIP، CAB و ARJ هم می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. در کنار باز کردن فایل های RAR، به راحتی می‌توانید چنین فایل‌های را ایجاد و تقسیم‌بندی کنید، گذرواژه برای آن‌ها تعریف کنید، فایل‌های فشرده شده را آزمایش کنید و حتی فایل‌های مشکل‌دار را اصلاح کنید. WinRAR هم برای رمزگذاری از استاندارد ۱۲۸ و ۲۵۶ بیت AES پشتیبانی می‌کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های قابل توجه WinRAR، رابط کاربری بسیار ساده آن است. بخش فوقانی، آیکون‌های بزرگی دیده می‌شود که برای کارهای مختلف می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید. یکی از این آیکون‌ها Wizard نام دارد که گام‌به‌گام شما را برای انجام کارهای مختلف راهنمایی می‌کند. اگر به دنبال ابزاری هستید که علاوه بر باز کردن فایل های RAR امکانات متنوعی را ارائه دهد، نگاهی به این برنامه بیندازید. شما می‌توانید از این برنامه به طور رایگان به مدت ۴۰ روز استفاده کنید و با پرداخت ۲۹ دلار هم برای همیشه امکان بهره‌گیری از آن وجود دارد. این برنامه برای ویندوز عرضه شده است.

PeaZip

اگر به دلیل پولی بودن دو مورد اشاره شده، علاقه‌ای به استفاده از آن‌ها ندارید، در ادامه چند ابزار رایگان معرفی می‌کنیم. یکی از بهترین ابزارهای رایگان برای باز کردن فایل های RAR برنامه PeaZip است. مانند دیگر برنامه‌های مشابه، علاوه بر فایل های RAR این برنامه فایل‌هایی با فرمت‌های TAR ریال ZIP و ۷z را هم باز می‌کند.

بهره‌گیری از برنامه PeaZip اصلا کار سختی نیست و خیلی سریع با قابلیت‌های آن آشنا می‌شوید. کافی است آن را باز کنید، فایل های RAR موردنظر را پیدا کنید و با دابل ‌کلیک بر روی این فایل‌ها، محتوای آن‌ها نمایش داده می‌شود یا اینکه با بهره‌گیری از آیکون Extract می‌توانید محتوای آن را در بخش موردنظر خود ذخیره کنید. علاوه بر این تبدیل این فایل‌ها به فرمتی دیگر و رمزگذاری آن‌ها هم امکان‌پذیر است و فقط با یک کلیک حذف می‌شوند. به‌عنوان یک ابزار رایگان، PeaZip یک برنامه عالی برای مدیریت فایل های RAR است و برای ویندوز و لینوکس عرضه شده است.

Zip-7

 فایل های RAR

7-Zip یکی دیگر از بهترین ابزارهای رایگان برای باز کردن فایل های RAR است. برای باز کردن فایل‌های مبتنی بر فرمت‌های مختلف مانند ZIP، ۷z و CAB می‌توانید از این برنامه بهره ببرید. همچنین برای فشرده‌سازی فایل‌ها هم می‌توانید از ۷ فرمت شامل TAR و WIM استفاده کنید.

یکی دیگر از نقاط قوت ۷-Zip رابط کاربری ساده آن است و در بخش فوقانی به آیکون‌های Add، Extract، Test، Copy، Move یا Delete دسترسی دارید. از دیگر امکانات آن هم می‌توانیم به قابلیت تعریف گذرواژه برای فایل‌ها، رمزگذاری با متد AES-256 و دیگر موارد این‌چنینی اشاره کنیم. اگر هم می‌خواهید فایل‌های موردنظرتان را فشرده کنید، ۷-Zip در این زمینه تنظیمات زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد. در هر صورت این برنامه یکی از سبک‌ترین و ساده‌ترین ابزارهای رایگان برای باز کردن بی‌دردسر فایل های RAR محسوب می‌شود و فقط هم برای ویندوز ارائه شده است.

B1 Free Archiver

در نهایت باید به برنامه رایگان B1 Free Archiver بپردازیم. در مقایسه با دیگر ابزارهایی که در این فهرست به آن‌ها پرداختیم، این برنامه ظاهر مدرن‌تری دارد و از آن می‌توانید به‌عنوان یک ابزار مدیریت فایل استفاده کنید و از پس اجرای انواع فایل‌های فشرده با فرمت‌های مختلف برمی‌آید.

هنگام فشرده کردن فایل‌ها، می‌توانید از ۶ فرمت بهره ببرید و این فایل‌ها را بخش‌بندی کنید و برای آن‌ها گذرواژه تعیین کنید. مهم‌ترین تفاوت B1 Free Archiver با دیگر ابزارهای معرفی شده در این فهرست، این است که ابزار مذکور برای پلتفرم‌های ویندوز، لینوکس، مک و اندروید عرضه شده است. در ضمن امکان بهره‌گیری از این ابزار به‌صورت آنلاین هم وجود دارد.

منبع: https://www.digikala.com/mag/%db%b5-%d8%a7%d8%a8%d8%b2%d8%a7%d8%b1-%d8%a7%d8%ac%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d9%81%d8%a7%db%8c%d9%84-%d9%87%d8%a7%db%8c-rar/
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
jamil razavi

ماموریت آپولو 11 و چهار حقیقت کمترشنیده‌شده درباره آن

با گذشت ۵۰ سال از برنامه‌ی آپولو ۱۱، این مأموریت هنوز هم به‌عنوان بزرگ‌ترین دستاورد بشریت در عرصه‌ی فناوری شناخته می‌شود.

در تاریخ ۱۶ ژوئیه‌ی ۱۹۶۹، نیل‌آرمسترانگ، باز آلدرین و مایکل کالینز در صندلی‌های فضاپیمای آپولو روی راکت ساترن ۵ جای گرفتند و تنها پس از ۱۱ دقیقه به مدار زمین رسیدند. چهار روز بعد، آرمسترانگ و آلدرین اولین انسان‌هایی بودند که موفق به فرود بر سطح ماه شدند. در این مقاله به چهار حقیقت درباره‌ی مأموریت آپولو ۱۱ اشاره شده که کمتر بدان آن‌ها پرداخته شده است.

۱. ساترن ۵ هنوز هم بزرگ‌ترین و قدرتمندترین راکت است

راکت ساترن ۵ با ارتفاع بیش از ۱۰۰ متر، ۲۰ تن سوخت را در مدت زمانی کوتاه پس از پرتاب مصرف کرد. سوخت این راکت بیش از ۸۵ درصد از وزن آن را تشکیل می‌داد. به‌گفته‌ی فرانک بورمن، فضانورد مأموریت آپولو ۸ در سال ۲۰۱۱:

فضانورد چارلی دوک، احساس جداسازی مرحله‌ها (وقتی بخش‌های فضاپیما به دریا سقوط می‌کنند) را به تصادف قطار تشبیه کرد. وزن ساترن ۵ به ۲۸۰۰ تن می‌رسید و در زمان پرتاب ۷.۷ میلیون پوند نیروی رانش تولید کرد. این میزان برای فرستادن ۱۳۰ تن محموله به مدار زمین و ۴۳ تن به ماه کافی بود (تقریبا برابر با وزن چهار اتوبوس‌های دوطبقه).

۲. کابین خدمه‌ آپولو تقریبا هم‌اندازه یک خودروی بزرگ بود

آرمسترانگ، آلدرین و کالینز، پس از هشت روز سفر در کابینی در ابعاد یک خودروی بزرگ و طی مسافت تقریبا ۸۰۰ هزار کیلومتر به ماه رسیدند. فضانوردها در طول پرتاب و فرود به تخت‌های نیمکت‌مانندی در ماژول فرماندهی بسته شده ‌بودند که حداکثر عرض آن‌ها به ۳.۹ متر می‌رسد. چنین فضایی برای بیماران تنگناهراسی (ترس از فضای بسته) خطرناک است.

ماژول سرویس دقیقا پشت ماژول فرماندهی (CM) قرار داشت که از مخازن سوخت و موتورها تشکیل شده است. ماژول ماه‌نشین (LM) هم در کابینی پشت ماژول‌های فرماندهی و سرویس حمل می‌شد. آپولو پس از ترک زمین و پیش از عزیمت به‌سوی ماه با چرخشی ۱۸۰ درجه به ماژول ماه‌نشین متصل شد که پشت سر ماژول فرماندهی قرار داشت.

۳. نقش زنان ریاضیدان در مسیریابی ماه

ناسا در عصر پیش از دیجیتال، تعداد زیادی از ریاضی‌دان‌های زن معروف به کامپیوترهای انسانی را استخدام کرده بود که بسیاری از آن‌ها آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار بودند. پردازش داده‌ها و اجرای محاسبات پیچیده‌ توسط آن‌ها تأثیر زیادی بر موفقیت برنامه‌ی فضایی داشت.

با ظهور اولین کامپیوترها، همین زنان به اولین برنامه‌نویس‌ها و کدنویس‌های ناسا تبدیل شدند. فیلم اشخاص پنهان Hidden Figures که در سال ۲۰۱۶ اکران شد، برای اولین‌بار داستان این جادوگران ریاضی را نقل می‌کند. کاترین جانسون یکی از این زنان بود که به خاطر محاسبات مسیر آلن شپارد و جان گلن (اولین آمریکایی‌ها در فضا) و سپس برای مسیریابی ماژول ماه‌نشین و ماژول فرماندهی آپولو در پرواز به سمت ماه به شهرت رسید. مسیر پرواز آپولو ۱۱ به‌گونه‌ای محاسبه شد که این فضاپیما دقیقا پس از ۱۱ دقیقه در مدار زمین قرار گرفت.

سومین مرحله‌ی راکت تقریبا دو ساعت بعد پس از پرتاب و حین دومین چرخش به دور زمین، بار دیگر روشن شد تا آپولو را به‌سوی ماه حرکت دهد که به این مرحله، مانور ورود به مدار ماه (TLI) گفته می‌شود. این مانور، آپولو را روی «مسیر بازگشت آزاد» قرار داد که اغلب اوقات به شکل یک هشت انگلیسی به تصویر کشیده می‌شود. فضاپیما می‌تواند از این مسیر برای بازگشت به زمین به کمک جاذبه‌ی ماه و بدون نیاز به سوخت راکت استفاده کند.

وقتی آپولو ۱۱ به ماه نزدیک شد، فضانوردها برای کاهش سرعت هواپیما و قرارگیری در مدار پیرامون ماه، مانور ترمز را انجام دادند که با عنوان «ورود به مدار ماه» شناخته می‌شود. آرمسترانگ و آلدرین از این نقطه نزول به سمت ماه را آغاز کردند.

۴. امروز هیچ‌کس از سرنوشت ماژول ماه‌نشین آپولو ۱۱ خبر ندارد

درمجموع ۱۰ ماژول ماه‌نشین به فضا فرستاده شدند که از این بین، ۶ عدد از آن‌ها انسان را روی ماه فرود آوردند. مراحل صعود ماژول ماه‌نشین پس از برخاستن از روی ماه و بازگرداندن فضانوردان به ماژول فرماندهی در فضا رها می‌شدند. برخی از آن‌ها با سطح ماه برخورد کردند، برخی هم در جو زمین سوختند و حتی یکی از آن‌ها وارد مدار خورشید شد.

مأموریت  ماژول ماه‌نشین        سرنوشت

آپولو ۵     بدون نام   در جو زمین سوخت

آپولو ۹     اسپایدر     در جو زمین سوخت

آپولو ۱۰  اسنوپی     در مدار خورشید است

آپولو ۱۱  ایگل        نقطه برخورد نامعلوم

آپولو ۱۲  اینترپید    برخورد به سطح ماه

آپولو ۱۳  برج دلو    به‌عنوان قایق نجات به کار رفت

آپولو ۱۴  کژدم‌دل    برخورد به سطح ماه

آپولو ۱۵  فالکون     برخورد به سطح ماه

آپولو ۱۶  اوریون     نقطه برخورد نامعلوم

آپولو ۱۷  چلنجر      برخورد به سطح ماه

پس از آنکه وقوع انفجار به ماژول سرویس آپولو ۱۳ آسیب رساند، فضانوردان این مأموریت از ماژول ماه‌نشین برای بازگشت به زمین کمک گرفتند

دو ماژول ماه‌نشین اول آپولو که در پروازهای آزمایشی مورد استفاده قرار گرفتند، در جو زمین سوختند. اما ماژول ماه‌نشین آپولو ۱۰ که به ماه رفت، فرود نیامد، در فضا معلق ماند و درنهایت وارد مدار خورشید شد. اخترشناسان به‌تازگی اعلام کردند که تقریبا ۵۰ سال پس از آخرین رویت این کپسول رهاشده به‌نام اسنوپی، با اطمینان ۹۸ درصد موقعیت آن را شناسایی کرده‌اند.

فرود ماژول قمری

ماژول ماه‌نشین آپولو ۱۱ با نام ایگل فرود روی سطح ماه را آغاز می‌کند

پس از آنکه مأموریت آپولو ۱۳ به‌دلیل وقوع انفجار به‌ناچار لغو شد، ماه‌نشین این مأموریت نقش قایق نجات را ایفا کرد. اغلب دیگر ماژول‌ها، پس از بازگرداندن فضانوردها به ماژول فرماندهی در مدار ماه، به سطح ماه برخورد کردند. محل سقوط اغلب ماژول‌ها شناخته‌شده است؛ اما هیچ‌کس اطمینان ندارد که مراحل صعود ایگل، ماه‌نشین آپولو ۱۱ یا اوریون، ماه‌نشین آپولو ۱۶ چه سرنوشتی پیدا کرده‌اند.

منبع: https://www.zoomit.ir/2019/7/18/338171/apollo11-first-moon-landing-facts/
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
jamil razavi

مهیج ترین کارهایی که می‌توان در ترکیه انجام داد

شاید دلتان بخواهد که در تابستان امسال به ترکیه سفر و هیجان‌انگیر‌ترین تفریحات آن را تجربه کنید. در این مقاله قصد داریم بهترین آن‌ها را به شما معرفی کنیم.

۱. از شنا کردن در ککووا (Kekova) لذت ببرید

تفریحات آبی آنتالیا

ککووا جزیره‌ای کوچک و مشهور است که به خاطر آب‌های شفاف آبی رنگ و خرابه‌های باستانی‌ غرق شده‌اش شهرت دارد. این جزیره روزانه مسافران زیادی از آنتالیا را به سوی خود جذب می‌کند. این مسافران اغلب برای تماشای خرابه‌های تاریخی و طبیعت بکر جزیره از آن بازدید می‌کنند. قایق‌سواری بهترین راه برای اکتشاف این ناحیه و سایت‌های باستانی و همچنین سپری کردن یک روز آرام در کنار اعضای خانواده است.

۲. سواری با بالون هوای گرم را در کاپادوکیه تجربه کنید

بالون های هوای گرم ترکیه

کاپادوکیه مکان مهم تاریخی است که بسیار زیبا به نظر می‌رسد. انسان‌ها از شش قرن پیش از میلاد مسیح در این مکان ساکن شده‌اند. امروزه کاپادوکیه به خاطر دودکش‌های افسانه‌ای شهرت دارد که خود یک شگفتی طبیعی واقعی به شمار می‌روند. چنین دودکش‌هایی تنها در معدود نقاطی از دنیا وجود دارند. بهترین راه برای تماشای چشم اندازهای زیبای این ناحیه سوار شدن بر بالون است. خوشبختانه تورهای بالون هوای داغ در این منطقه برگزار می‌شوند که یکی از هیجان انگیزترین تجربه‌های ممکن را در اختیار علاقمندان می‌گذارد. در سفر به ترکیه حتما این مورد را تجربه کنید.

۳. از کوه نمرود بالا روید

کوه های دیدنی نمرود در ترکیه

یکی از جادویی‌ترین مکان‌هایی که در تصورتان می‌گنجد کوه نمرود است. قله‌ی ۲,۱۳۴ متری این کوه بلند با سر مجسمه‌های باستانی ساخته شده توسط شاه آنتیوخوس اول در سال ۶۲ قبل از میلاد مزین شده‌اند. تاثیرات یونانی و فارسی در سبک این مصنوعات به خوبی قابل مشاهده است. کوه نمرود به عنوان میراث جهانی یونسکو فهرست شده و می‌نوان با شرکت در تورهای راهنما که از آریامان شروع می‌شوند این مکان را کاوش کرد.

۴. در شهر افسوس کاوش کنید

معبد آرتمیس شهر افسوس

شهر باستانی یونانی افسوس در قرن دهم قبل از میلاد ساخته شده است. یکی از بناهای این شهر معبد آرتمیس بود که به عنوان یکی از عجایب هفتگانه‌ی دنیای باستان از آن یاد شده است. امروزه یک بدل از این معبد وجود دارد که نمایی جامع از بنای اصلی را به نمایش می‌گذارد. خرابه‌های تاریخی شگفت انگیز بیشمار دیدی کلی از عصر باستان را در اختیار شما می‌گذارد. بنابراین اگر به تاریخ علاقمند هستید بازدید از این شهر قدیمی را از دست ندهید.

۵. در آنتالیا استراحت کنید

آنتالیا یکی از محبوب‌ترین تفرجگاه‌های ترکیه به شمار می‌رود که سالانه میلیون‌ها گردشگر را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند. تفریحگاه‌های فراوان، آب و هوای عالی، سواحل نرم شنی و آب‌های گرم از این شهر مقصدی عالی برای تعطیلات تابستانی می‌سازند. همچنین فرصت‌های بیشماری برای میل کردن انواع خوراکی و همچنین خرید کردن در آنتالیا فراهم است. فروشندگان محلی بسیاری صنایع دستی و اجناس دیگری را با قیمت‌هایی عالی به فروش می‌رسانند که ممکن است برایتان جذاب باشد.

منبع: https://www.zoomg.ir/2019/7/19/306553/best-places-go-antalya-turkey-summer/
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
jamil razavi

رفع مشکل دایرکت اینستاگرام

دایرکت اینستاگرام | یکی از شبکه های اجتماعی بسیاری محبوب در سراسر دنیا، اینستاگرام می باشد و افراد زیادی از این اپلیکیشن برای اشتراک گذاری لحظات خود با سیار افراد استفاده می نمایند. در این میان برخی نیز از دایرک اینستاگرام برای ارتباط با سایر افراد استفاده می کنند و همین امر سبب می شود که به اهمیت این شبکه ی اجتماعی افزوده شود.

بر اساس گزارش های منتشر شده از سوی کاربران، ممکن است مسائل بسیاری برای دایرکت اینستاگرام ایجاد گردد. از جمله این مسائل می توان به باز نشدن بخش دایرکت، عدم امکان ارسال پیام، بیرون رفتن به هنگام ورود به بخش دایرکت و سایر مشکلات آن اشاره نمود که در ادامه به نحوه ی حل کردن این مشکلات خواهیم پرداخت.

رفع مشکل دایرکت اینستاگرام

  • حذف Cache اینستاگرام

احتمال دارد علت اصلی عدم ارسال و یا دریافت پیام در دایرکت اینستاگرام مربوط به پر شدن حافظه ی کش و یا دیتای اینستاگرام باشد که شما می توانید با پاک کردن Cache از حافظه مورد استفاده توسط برنامه، به رفع این مسئله بپردازید. برای انجام این کار وارد بخش Settings گوشی خود شوید. در ادامه بر روی بخش مدیریت نرم افزارها و یا APPs کلیک کنید. اکنون باید اپلیکیشن Instagram را از داخل لیست اپلیکیشن های موجود پیدا کرده و به منظور مشاهده ی اطلاعات بیشتر آن را باز کنید. در نهایت گزینه های Clear Cache و Clear Data را انتخاب نمایید. اساسا با انجام این فرآیند حافظه ی Cache و اطلاعات برنامه به طورکلی پاک می شود. در آخر بعد از ورود به اپلیکیشن و وارد نمودن دوباره ی اطلاعات اکانت، حتما دایرکت خود را بررسی کنید.

  • بروزرسانی اپلیکیشن اینستاگرام

یکی دیگر از مسائل اساسی که می تواند سبب بروز مشکل در اینستاگرام شود، احتمال دارد این اپلیکیشن به بروزرسانی احتیاج داشته باشد. برای حل کردن این مسئله اپلیکیشن مورد نظر خود را به آخرین نسخه موجود در اپ استور بروزرسانی نمایید. اگر مشکل از اپلیکیشن باشد، پس از بروزرسانی کردن آن باید مشکل شما برطرف شود. حتما توجه کنید که برئزرسانی و دانلود اپلیکیشن را از اپ استور های رسمی انجام دهید. در صورتی که اینستاگرتم شما آپدیت می باشد، می توانید روش حذف کردن نسخه کنونی و دانلود دوباره ی نسخه جدید را نیز امتحان نمایید.

  • استفاده از نسخه قدیمی تر اینستاگرام

در صورتی که شما اخیرا اینستاگرام خود را بروزرسانی کرده باشید و دایرکت شما با این مسئله روبرو شود، به منظور حل مسئله ی ارسال پیام در دایرکت اینستاگرام باید برعکس روش قبل یعنی ارسال بروزرسانی اینتساگرام عمل نمایید. روی نسخه های جدید اپلیکیشن آزمایش های بسیاری انجام می گردد ولی احتمال دارد نسخه جدید با گوشی شما سازگاری نداشته و یا مشکلی داشته باشد.

در همین خصوص و به منظور رفع این مسئله، تلاش کنید تا نسخه های قدیمی تر این شبکه ی اجتماعی و یا حداقل نسخه قبل از برورسانی دانگرید نمایید تا اینکه بتوانید از دایرکت ایسنتاگرام نیز به راحتی استفاده نمایید. در صورتی که اگر نیاز به نسخه جدید اپلیکیشن به منظور استفاده از قابلیت های موجود در نسخه جدید را دارید، می توانید هر دو نسخه از این اپلیکیشن را به صورت همزمان نصب کنید.

  • حتما APN کانکشن گوشی خود را بررسی کنید

اساسا نقش وضعیت اینترنت را در بروز مسئله ی باز نشدن دایرکت اینستاگرام نمی توان موردنظر قرار نداد. در صورتی که از اینترنت سیم کارت استفاده می کنید، حتما تنظیمات APN و یا Access Point Names را بررسی کنید و تلاش کنید تنظیمات پیشین را حذف کرده و دوباره APN جدید را برای گوشی خود تنظیم کنید. در صورتی که از اینترنت ثابت و یا ADSL استفاده می کنید، در قدم اول مودم خود را Restart کنید. در صورتی که مشکلی باقی بود مودم خود را ریست کرده و با پشتیبانی تماس بگیرید.

منبع: https://zoomtech.org/%d8%b1%d9%81%d8%b9-%d9%85%d8%b4%da%a9%d9%84-%d8%af%d8%a7%db%8c%d8%b1%da%a9%d8%aa-%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%b3%d8%aa%d8%a7%da%af%d8%b1%d8%a7%d9%85/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
jamil razavi

آیا کره زمین تاکنون اینقدر گرم بوده است؟

گرمای کره زمین به شدت در حال افزایش است و هر سال بیشتر از گذشته این موضوع محسوس تر می‌شود. اما آیا سیاره زیبای ما در طول تاریخ تا این حد گرم بوده است؟

 

آیا تاکنون برای گذراندن تعطیلات به قطب شمال سفر کرده‌اید؟ شاید شما اسکی کردن را دوست داشته باشید و شاید هم اینطور نباشد، اما اگر 56 میلیون سال قبل زندگی می‌کردید، قطعا پاسخ شما متفاوت بود. در آن زمان می‌توانستید از هوای مرطوب و چشم‌انداز سرسبز لذت ببرید، به همین علت است که جهان در اواسط دوره شدید گرمایش جهانی با نام Paleo-Eocene نام‌گذاری شد؛ کره زمین در این دوره بسیار گرم بود و حتی دمای قطب‌های زمین هم به دمای مناطق گرمسیری نزدیک شد. هم اکنون هم به نظر می‌رسد کره زمین در حال نزدیک شدن به دمای دوره ذکرشده است، زیرا هر ماه شاهد ثبت رکورد دمای بالای جدیدی هستیم.

 

اینطور که پیداست، زمین بیشتر از یک بار از دوره‌های گرمای شدید رنج خواهد برد؛ قطب‌ها در گذشته پس از آب شدن، مجددا یخ زدند و هم اکنون هم زمین در حال گرم شدن است.

 

استوارت ساترلند، دیرینه‌شناس دانشگاه بریتیش کلمبیا اظهار داشت:

 

در حال حاضر تغییرات آب و هوایی متفاوتی را شاهد هستیم، اما به وضوح مشخص است که جزو یک چرخه طبیعی بزرگ نیست.

 

آب و هوای زمین به صورت کاملا طبیعی در حال نوسان بوده و بیش از ده‌ها هزار سال است که چرخش‌های آن در اطراف خورشید به آرامی در حال تغییر هستند که منجر به تغییر در فصل و میزان تابش نور خورشید خواهد شد؛ در حقیقت کره زمین در طول این نوسان وارد دوره یخبندان (عصر یخبندان) و دوره گرمسیری خواهد شد.

 

کره زمین

 

بر اساس اطلاعات موجود، ایجاد یک رویداد عظیم گرمایشی همانند Paleo-Eocene نیازمند تغییراتی بیشتر از شیب محور زمین یا شکل مسیر آن در اطراف خورشید است. گرم شدن شدید زمین می‌تواند دلایل مخفی همانند افزایش میزان دی اکسید کربن (CO2) داشته باشد؛ این گاز گلخانه‌ای را می‌توان مسئول افزایش دمای حداکثری زمین در Paleo-Eocene دانست، اما چگونه غلظت دی اکسید کربن بدون وجود انسان هم افزایش یافته بود؟

 

یکی از زمین‌شناسان دانشگاه ژنو با نام Sebastien Castelltort اظهار داشت که هنوز علت دقیق این موضوع، کشف نشده است. بهترین حدس دانشمندان را می‌توان خارج شدن دی اکسید کربن از آتشفشان‌ها و ورود آن‌ها به اتمسفر دانست که باعث به دام انداختن گرما می‌شود و در نهایت متان را ذوب خواهد کرد؛ متان را می‌توان یک گاز گلخانه‌ای قوی‌تر از دی اکسید کربن دانست که مدت زمان طولانی در زیر اقیانوس‌ها محصور شده‌اند.

 

فقط به این دلیل که رویدادهای شدید گرمایی کره زمین توسط گازهای گلخانه‌ای شکل گرفتند، نمی‌توان گفت که بی‌ضرر هم نبوده‌اند، به عنوان مثال، رویداد انقراض پرمین-تریاس که چند میلیون سال قبل از دایناسورها بر روی کره زمین، رخ داد؛ این رویداد گرمایی در حدود 252 میلیون سال قبل و به دلیل فعالیت‌های آتشفشانی در مناطق Siberian Traps که موجب آشفتگی آب و هوا و مرگ گسترده شد، شکل گرفت.

 

ساترلند در مصاحبه با Live Science اظهار داشت:

 

خشکسالی شدید باعث مرگ گیاهان خواهد شد و سراسر قاره‌های جهان به شکل صحرا در خواهد آمد.

 

دمای هوا در حدود 18 درجه فارنهایت (10 درجه سانتی گراد) گرم‌تر شده است؛ این دما در مقایسه با دمای 2.1 فارنهایت (1.2 درجه سانتی گراد) که انسان، کار سوزاندن سوخت فسیلی را آغاز کرد، قابل توجه است. بد نیست بدانید که چیزی در حدود 95 درصد زندگی دریایی و 70 درصد زندگی موجودات در زمین منقرض شده است.

 

استورات ساترلند اظهار داشت:

 

این اتفاق برای زندگی موجودات بسیار گرم و ناخوشایند است.

 

هنوز مشخص نیست که غلظت گازهای گلخانه‌ای هنگام انقراض پرمین – تریاس (دوره مرگ بزرگ) چه اندازه بوده است، اما قطعا بیشتر از غلظت کنونی بوده است؛ برخی مدل‌ها نشان می‌دهد که غلظت گاز گلخانه‌ای 3500ppm رشد کرده و برای مشخص شدن وضعیت، بد نیست بدانید که هم اکنون غلظت دی اکسید کربن به صورت متغیر در حدود 400ppm است.

 

کره زمین

 

اینطور که پیداست، میزان تغییرات غلظت دی اکسید کربن در حال حاضر بی‌سابقه است. در طول رویداد انقراض پرمین –  تریاس، هزاران سال طول کشید تا درجه حرارت به میزان گفته‌شده برسد؛ برخی مطالعات، مدت زمان مربوطه را 150 هزار سال اعلام کرده‌اند. لازم به ذکر است مدت زمان افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای در دوره پالئوسن – ائوسن چیزی در حدود 10 الی 20 هزار سال طول کشید؛ توجه داشته باشید که میزان گرمای حال حاضر جهان در مدت زمان 150 سال ایجاد شده است.

 

Castelltort اظهار داشت:

 

این موارد باعث سخت شدن پیشبینی تغییرات آب و هوایی می‌شوند.

 

او در ادامه افزود:

 

بزرگ‌ترین نگرانی ما این است که نمی‌دانیم با چه سرعتی می‌توان وضعیت را برای زندگی، تنظیم کرد. سوابق گرمایشی در گذشته باعث شده‌اند هیچ کارشناسی نتواند اعلام کند که نرخ کنونی گرم شدن زمین بدون پیامد خواهد بود.

منبع: https://gadgetnews.net/367988/%da%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%db%8c-%da%a9%d8%b1%d9%87-%d8%b2%d9%85%db%8c%d9%86/
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
jamil razavi

مرورگر کروم یا ابزار جاسوسی؟

بدون شک این روزها یکی از دغدغه‌های کاربران در فضای مجازی، حریم خصوصی است. در این‌ میان، مرورگرها نقشی اساسی در از‌بین‌رفتن مرزهای حریم خصوصی ایفا می‌کنند.

 

 

زولا

مرورگر خود را برای نگاه‌کردن به صفحات دلخواهتان بازمی‌کنید، بی‌خبر از آنکه بدانید چه کسانی به شما نگاهمی‌کنند. پس از بررسی‌های صورت گرفته در زیر پوسته‌ی کروم، نتایج بسیار شگفت‌انگیزی به‌دست آمده است. نتایج نشان می‌دهد چندهزار نفر کارهای شما را دنبال می‌کنند. سایت‌های خرید و اخبار و دولتی، همه‌وهمه برای تبلیغاتهر کلیک شما را پیگیری می‌کنند.

 

این جاسوسی به‌واسطه‌ی بزرگ‌ترین وب‌سایت جهان، گوگل، ممکن شده است و مرورگر کروم بیشتر شبیه نرم‌افزاری نظارت است. با بررسی داده‌های سیستم‌های کامپیوتری مشخص می‌شود فناوری چقدر زیرپوشش سیاست‌هایحفظ حریم خصوصی قرار دارد که هیچ‌کس آن‌ها را نمی‌خواند.

 

به‌نظر می‌رسد با داشتن بزرگ‌ترین شرکت تبلیغاتی جهان و محبوب‌ترین مرورگر وب، در عمل مانند بردن بچه‌ها بهفروشگاه بزرگ آب‌نبات، هوشمندانه و لذت‌بخش است. این اقدام باعث شد کندوکاوهای بیشتری رویکروم و فایرفاکس، درزمینه‌ی حریم خصوصی انجام شود.

 

سوئیچ‌کردن از کروم به فایرفاکس

سوئیچ‌کردن از کروم به فایرفاکس راحت‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. آزمایش‌های انجام‌شده درباره‌ی کروم و فایرفاکس نکات جالبی را مشخص می‌کند. در یک هفته استفاده از مرورگر دسکتاپ، ۱۱,۱۸۹ درخواست کوکی در کرومبرای ردیابی روی سیستم قرار گرفته بود؛ اما در فایرفاکس به‌طور خودکار همه‌ی آن‌ها مسدود شده بود. این فایل‌ها درواقع قلاب‌هایی هستند که شرکت‌های جمع‌آوری داده، از جمله خود گوگل می‌سازند تا بعد از قرارگیری روی مرورگر و دنبال‌کردن وب‌‌سایت‌هایی که از آن‌ها بازدید می‌کنید، پروفایلی از شخصیت، علاقه‌مندی، خریدها و دریافتی‌های شما روی سرورهای خودشان ایجاد کنند.

 

شرکت‌های داده با دنبال‌کردن شما در فضای وب، پروفایلی از شخصیت و علاقه‌مندی‌ها و خریدهای شما روی سرورهای خود ایجاد می‌کنند

کروم حتی در وب‌سایت‌هایی که فکر می‌کنید Private خواهد بود، شما را دنبال می‌کند. حتی در بازدید از وب‌سایت‌های دولتی Aetna و سایت دانشجویان فدرال هم ایناتفاق می‌افتد. هربار ورود به و‌بسایت بیمه و بانک به اینغول فناوری اطلاع داده می‌شود و این تنها نیمی‌ از ماجراست!

 

به گوشه‌ی سمت راست بالای مرورگر کروم خود نگاه کنید.یکتصویر یا یک نام درون دایره نمی‌بینید؟ اگر چنین است گوگل تمام فعالیت های شما را برای تبلیغات هدفمند دنبالمی‌کند.

 

ورود به سیستم را فراموش نکنید؟ به‌تازگی کروم این کار را وقتی که از جیمیل استفاده می‌کنید، انجام می‌دهد و احتیاجی به ورود مجدد نیست. کروم حتی روی گوشی شما نیز جاسوسی می‌کند. هربار که از کروم استفاده می‌کنید، موقعیت مکانی شما برای گوگل ارسال می‌شود؛ حتی اگر موقعیت مکانی را نیز غیرفعال کرده باشید، فقط با دقتکمتری مختصات را ارسال می‌کند.

 

فایرفاکس کامل نیست و موتور پیش‌فرض جست‌وجویش هنوز روی گوگل است؛ اما داده‌های شما را برای کسب‌وکار جمع‌آوری نمی‌کند. در بدترین حالت، وب‌گردی با فایرفاکس می‌تواند آزاردهنده باشد؛ اما کوکی‌ها تمام فعالیت‌هایشما را از نگاه‌کردن به شلوار یا عینک یا هر چیز دیگری دنبال نمیکنند. اجازه‌دادن به هر کسی برای جمع‌آوریداده‌ها، فرصت سوءاستفاده برای هکرها، جاسوس‌ها و افراد خراب‌کار را فراهم می‌کند.

 

به‌گفته‌ی مدیران گوگل، کروم اولویت‌بندی انتخاب‌های حریم خصوصی و کنترل‌ها را دارد و آن‌ها مشغول کار رویکوکی‌های جدید هستند. همچنین، آن‌ها گفته‌اند به‌دنبال تعادل مناسب برای وب‌گردی سالم هستند.

 

مدیران فایرفاکس نیز اعلام کردند حریم خصوصی کاربران رابه‌عنوان گزینه‌ای برای کنترل نمی‌بینند.موزیلا به‌تازگی افزونه‌ای به‌نام Enhanced Tracking Protection ارائه کرده است که به‌طور پیش‌فرض روی فایرفاکس‌های جدید نصب است. این قابلیت کوکی‌هایی را مسدود می‌کند که حریم خصوصی را رعایت نمی‌کنند. با این کار، موزیلا عملا جنگ درزمینه‌ی حریم خصوصی را با گوگل آغاز کرده‌ است.

 

Firefox

 

موزیلا در گام اول، باید مردم را برای استفاده از فایرفاکس قانع کند. درواقع، داستان دو مرورگر با منافع متفاوتشرکت‌های ایجاد‌کننده در میان است.

 

جنگ کوکی‌ها

یک دهه پیش، کروم و فایرفاکس به‌دنبال تصاحب جایگاه غول فناوری، یعنی مایکروسافت و اینترنت اکسپلورربودند. کروم در ابتدا با سرعت و امنیت خود توانست کاربران زیادی جذب کند و اکنون بیش از نیمی‌ از بازار رادر سلطه‌ی خود دارد. در سال‌های اخیر، حریم خصوصی در فضای وب به یکی از نگرانی‌های ما تبدیل شده است؛در‌حالی‌که به‌نظر می‌رسد در مبارزه با کوکی‌ها، منافع گوگل با ما هم‌راستا نیست.

 

کوکی‌ها کارهای مفیدی همچون به‌خاطر‌سپردن کارت‌های خرید را هم انجام می‌دهند. البته، بیشتر کوکی‌ها بهشرکت‌های داده تعلق دارد که بعد از چسباندن آن‌ها به مرورگر، رد پای شما را در فضای وب دنبال می‌کنند.

 

طبق تحقیقات روی کوکی‌هایThird Party، حضور آن‌ها در ۹۲ درصدوب‌سایت‌ها اثبات شده است

طبق تحقیقات روی کوکی‌های Third Party، حضور آن‌ها در۹۲ درصد وب‌سایت‌ها اثبات شده است. وب‌سایتواشنگتن‌پست برای هر خبر به‌طور متوسط ۴۰ کوکی ردیابقرار داده است. این وب‌سایت در بیانیه‌ای اعلام کرد از این روش به‌منظور ارائه‌ی تبلیغات بهتر استفاده می‌کند.

 

کوکی‌ها در سایت‌های بدون تبلیغ هم وجود دارند. به‌عنوان مثال، می‌توان به Aetna و FSA اشاره کرد که البتهآن‌ها نیز در بیانیه‌ای جداگانه گفته‌اند به‌منظور کمک به کمپین‌های تبلیغاتی از کوکی استفاده می‌کنند.

 

Google’s web browser

 

برای سرزنش‌کردن انگشت اتهام را می‌توان به‌سمت صنعت تبلیغات و انتشارات و تکنولوژی نشانه گرفت. حال این سؤال مطرح می‌شود: «مسئولیت مرورگر درقبال کدهایی که به‌غیر از جاسوسی کاری برای انجام ندارند، چیست؟»

 

در سال ۲۰۱۵، موزیلا نسخه‌ای از فایرفاکس را عرضه کرد که شامل تکنولوژی ضدردیابی بود و در حالت Privateفعال می‌شد. پس از سال‌ها آزمایش، اکنون این قابلیت به‌طور پیش‌فرض روی تمامی‌ وب‌سایت‌ها فعال است. اینقابلیت فقط به تبلیغات محدود نمی‌شود. فایرفاکس کوکی‌ها را از هم تفکیک می‌‌کند و کوکی‌های حیاتی‌ را نگهمی‌دارد؛ ولی اجازه‌ی ورود به کوکی های جاسوس را نمی‌دهد.

 

مرورگر سافاری اپل نیز که در آیفون‌ها استفاده می‌شود، از سال ۲۰۱۷ از الگوریتمی‌ به‌نام رهیابی هوشمند Intelligent Tracking Protection برای پایش کوکی‌ها استفاده می‌کند تا بعد از تشخیص غیرضروری‌ها اجازه‌ی ورود به آن‌هارا ندهد.

 

کروم به‌طور پیش‌فرض به‌روی تمامی‌ کوکی‌ها باز است. ماه گذشته، گوگل حالت جدیدی رونمایی کرد که به‌طورپیش‌فرض کوکی‌های شخص سوم را وادار می‌کند خودشان را معرفی کنند. این غول دنیای جست‌وجوی اینترنتیاعلام کرد بعد از انتشار، انتظار کنترل بهتری دارد؛ اما درباره‌ی زمان ارائه و جزئیات آن حرفی به‌میان نیاورده است.درواقع، کسی نمی‌تواند نفسش را برای همیشه حبس کند و گوگل از تبلیغات نفس می‌کشد و تاکنون به‌قدری کوکیتولید کرده است که بعضی ها به طعنه می‌گویند: «گوگل؛ برند برتر تولید کوکی Mrs Fields را پشت‌سر گذاشتهاست» (کوکی در لغت به‌معنی کلوچه است).

 

خیلی سخت بتوان تصور کرد که گوگل دستگاه پول‌ساز خود را کنار بگذارد. کوکی‌ها در حفظ حریم خصوصی نقشبسزایی دارند؛ اما تمرکز گسترده روی آن‌ها باعث مختل‌شدن بحث حریم خصوصی می‌شود؛ زیرا کوکی‌ها، تنها یکی ازراه‌ها برای رهیابی کاربران در سایت‌ها هستند. به‌گفته‌ی بن گلبریث (Ben Galbraith)، مدیر محصولات کروم، اینمشکل پیچیده‌ای است و قفل‌‌گذاری‌های ساده فقط شیوه‌های رهیابی را مبهم و پیچیده‌تر می‌کند. تکنیک‌هایرهیابی مختلفی وجود دارد که مسابقه‌ی حریم خصوصی را سخت‌تر و سخت‌تر خواهد کرد. گفتن برخی چیزها پیچیده است و راهی برای مقابله با آن نیست.

 

قفل‌‌گذاری‌های ساده، تنهاشیوه‌های رهیابی را مبهم وپیچیده‌تر می‌کند

تغییر مرورگر

انتخاب مرورگر دیگر فقط مربوط به سرعت و راحتی نیست؛بلکه به داده‌های شخصی شما نیز مرتبط است. گوگل معمولاقبل از جمع‌آوری اطلاعات، تأیید شمارا می‌گیرد و تنظیمات جلوگیری از رهیابی و تبلیغات هوشمند را دراختیار کاربران قرار می‌دهد؛ اما این کنترل‌ها بیشترشبیه پوسته‌ای ظاهری است که موجب می‌شود اطلاعات شخصی بیشتری به‌اشتراک بگذاریم.

 

در پاییز گذشته، کاربران جیمیل به‌صورت خودکار حساب کاربری‌ آن‌ها روی کروم نیز سینک می‌شد. گوگل اعلام کردسابقه‌ی مرور کروم کاربران هرگز با گوگل سینک نمی‌شود؛ مگر اینکه شخصی خودش آن را فعال کرده باشد.باوجوداین طبق بررسی‌ها، سابقه‌ی مرور صفحات وب برای گوگل فرستاده می‌شود، بدون اینکه اجازه‌ای گرفته شود.می‌توانید در جیمیل، ورود به سیستم به‌صورت خودکار را با جست‌و‌جو در این اپلیکیشن و گزینه‌ی Allow Chrome sign-in را غیرفعال کنید.

 

 

 

بعد از تغییر مود Sign-in، جان هاپکینز، دستیار پروفسور متیو گرین در علوم کامپیوتر گفت:

 

کاملا ناامید شده‌ام. چند تغییر کوچک کافی است تا حریم خصوصی دیگر خصوصی نباشد. راه‌هایی ایمنبرای استفاده از کروم وجود دارد که بسیار پیچیده‌تر از Incognito Mode است؛ اما تغییر مرورگر وسوئیچ‌کردن به شرکتی که از تبلیغات درآمد کسب نمی‌کند، بسیار بهتر است. شاید فایرفاکس انتخاب بهتری باشد که در تلفن، تبلت، لپ‌تاپ و مک می‌توان از آن استفاده کرد. سافاری اپل نیز گزینه‌ی مناسبی برای مک و آیفون و آیپد به‌حساب می‌آید. مرورگر Brave نیز وجود دارد که تلاش‌های زیادی برای مقابله با تبلیغات ورهیاب‌ها کرده است. برای سوئیچ‌کردن به فایرفاکس به چیزی نیاز ندارید. این برنامه رایگان است وبه‌سادگی می‌توانید آن را دانلود کنید.

 

در سال ۲۰۱۷، فایرفاکس نسخه‌ای به‌نام کوانتوم منتشر کرد که به‌مراتب سریع‌تر شده بود و طبق نتایجآزمایش‌ها، همانند کروم بود. هرچند با نتایج بنچمارک‌ها مشخص شد در بعضی از اوقات کمی‌ کُندتر از کروم است.فایرفاکس می‌گوید اگر از تب‌های زیادی استفاده می‌کنید، بهتر است حافظه را مدیریت کنید.

 

سوئیچ‌کردن، یعنی باید بوک‌مارک‌های خود را به فایرفاکس منتقل کنید که ابزارهایی برای این کار موجود است. اگراز افزونه‌ی مدیریت رمزگذر استفاده می‌کنید؛ پس نباید نگران رمزعبور‌های خود باشید. بیشتر افزونه‌ها برایفایرفاکس نیز دردسترس هستند.

 

بر سر راه موزیلا مشکلاتی وجود داشت که باید بر آن‌ها غلبه می‌کرد. موزیلا در میان طرفداران حفظ حریم خصوصیبه احتیاط مشهور است. یک سال طول کشید تا اپل بتواند کوکی‌ها را به‌طور پیش‌فرض مسدود کند. بزرگ‌ترین منبعدرآمد گوگل زمانی است که افراد در مرورگر خود مشغول جست‌و‌جو هستند و روی آگهی‌ها کلیک می‌کنند.

منبع : https://www.zoomit.ir/2019/7/13/337826/chrome-web-browser-has-become-spy-software/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
jamil razavi

بهترین استارتاپ های سلامت دیجیتال ایران

استارتاپ های سلامت دیجیتال در حال گسترش در ایران هستند. در ادامه به معرفی بهترین استارتاپ های سلامت دیجیتال ایران می پردازیم.

پزشکی یکی از شغل هایی است که مدام در حال تغییر است چه خود علم پزشکی و چه قوانین مربوطه به فعالیت در این شاخه که هر سال در ایران با آن مواجه هستیم. اینترنت کمک کرده تا مردم در تمامی زمینه ها از جمله خدمات درمانی به روز باشند و امروزه با کمک استارتاپ ها خیلی از کارها ساده، آسان و سریع تر انجام می شود.

یکی از سوالات و نیاز های مردم نحوه پیدا کردن پزشک خوب است. شما چطور پزشک خوب پیدا می کنید؟ ممکن است شما با سوال از فامیل و دوستان با پزشکی آشنا شوید. ممکن است با دیدن تبلیغ یا اعلامیه و حتی تابلو مطب دکتری در خیابان با پزشک مورد نظر آشنا شوید. ولی امروزه وقتی در دست اکثریت مردم موبایل دیده می شود مردم ممکن است برای پیدا کردن پزشک به اینترنت و اگر دقیق تر بگویید به جستجوگر گوگل روی بیاورند و در آن جستجو کنند. همچنین در این میان سایت ها یا استارتاپ های خدمات آنلاین پزشکی به چشم میخورد که این کار را آسان کرده اند. ولی چقدر استفاده از این سایت ها به معنای واقعی برای مردم مفید هستند و آیا این سایت ها به درستی به مردم اطلاعات میدهند؟ نگاهی می کنیم به سایت های برتر این حوزه و فعالیت آنها و اینکه کدام یک از این سایت ها نیاز شما را برطرف خواهد کرد.

1- میهن پزشک

میهن پزشک اولین سایت معرفی و دایرکتوری ایران است که در سال ۱۳۹۰ توسطبیژن زمانی تاسیس شد و پس از چند سال خدمات نوبت دهی و مشاوره آنلاین را نیز به لیست خدمات خود اضافه کرد. هم اکنون بیش از یک میلیون ایرانی ماهیانه از این سایت استفاده میکنند. طبق مصاحبه بنیانگذار این پلتفرم با خبرگزاری جام جم، بیژن زمانی مهندس کامپیوتر و همچنین پزشک است و همین موضوع به ارتقا این استارتاپ بسیار کمک کرده است و جوایز متعددی نیز برنده شده است.

مزایا:

  • تمامی امکانات سایت برای بیماران رایگان است.
  • نمایش سایت از دسکتاپ و موبایل درست و واکنشگرا است.
  • طراحی صفحات و استفاده از سایت بسیار آسان و نوآورانه است.
  • نظرات بیماران در مورد پزشکان و مراکز چه مثبت و چه منفی همگی ثبت می گردد.
  • نوبت دهی با یکبار عضویت برای تمامی پزشکان امکان پذیر است.
  • لیست پزشکان اکثر شهر های ایران موجود است.
  • دسته بندی پزشکان دقیق و طبق مدرک تحصیلی آن هاست.
  • پرسش سوال از پزشکان به صورت رایگان امکان پذیر است.
  • پشتیبانی سایت به بیماران و پزشکان سریع انجام می شود.
  • صفحات پزشکان و اطلاعان آن ها تکمیل تر از بقیه سایت ها است.

معایب:

  • در صفحه دسته بندی پزشکان نیاز به فیلتر است تا دقیق تر پزشک مورد نظر پیدا شود.

۲- نوبت

نوبت نیز جزو سایت های قدیمی این حوزه است که به برای پیدا کردن پزشک و نوبت دهی اینترنتی خدمات ارائه می دهد. سایت نوبت سیستم مشاوره آنلاین ندارد و فقط برای جستجو پزشک قابل استفاده است. سایت نوبت به تازگی تبلیغات گسترده ای در وب سایت های اینترنتی و شبکه های مجازی شروع کرده و سعی دارد بازار خوبی از بیماران را برای سایت خود جذب کند.

مزایا:

  • تمامی امکانات سایت برای بیماران رایگان است.
  • طراحی صفحات و استفاده از سایت آسان است.
  • لیست پزشکان اکثر شهر های ایران موجود است.
  • پرسش سوال از پزشکان به صورت رایگان امکان پذیر است.

معایب:

  • صفحه پزشکان با پاپ آپ “آیا قبلا به این پزشک مراجعه کرده اید” باز میشود و تا پاسخ ندهید بسته نمی شود که بسیار آزاردهنده است.
  • نظرات منفی بیماران ثبت نمی شود.
  • لیست تخصص ها دقیق و طبق مدرک تحصیلی پزشکان نیست.

۳- دکترساینا

دکترساینا استارتاپ نوپایی است که یک سال از فعالیت آن میگذرد. این سایت در زمینه مشاوره و نوبت دهی آنلاین پزشکان فعالیت می کند. این استارتاپ با بودجه بسیار بالایی که در اختیار داشت تبلیغات گسترده ای در سراسر ایران انجام داده اند. تمرکز اصلی این وب سایت در زمینه مشاوره آنلاین بود ولی با گذشت زمان نوبت دهی و معرفی پزشک با نیز به لیست خدمات اصلی خود اضافه کردند.

مزایا:

  • طراحی زیبا با امکانات متنوع جهت استفاده از سایت دارد.
  • اپلیکیشن موبایل برای اندروید و اپل موجود است.
  • مشاوران زیادی آماده به پاسخگویی مباشند.
  • اطلاعات صفحه پزشکان دارای گزینه های زیادی است.
  • گزینه های مختلف برای مشاوره با پزشک موجود است.

معایب:

  • سایت بسیار پیچیده و ممکن است برای خیلی ها گیج کننده باشد.
  • دسترسی به امکانات سایت از طریق موبایل دشوار است.
  • صفحه پزشکان قسمتی برای نظرات بیماران و رتبه دهی ندارد.
  • تمامی امکانات از جمله پرسش سوال از پزشکان بصورت رایگان وجود ندارد.
  • تمامی صفحات سایت در صفحه جدید باز شده که استفاده از سایت را بسیار ناخوشایند می کند.
  • لیست پزشکان همگی گزینه نوبت دهی دارند ولی در پروفایل آن ها امکان نوبت دهی موجود است و باعث گمراه کردن بیماران می شود.
  • فیلتر جستجو بسیار ضعیفی دارد و ممکن است پزشک مورد نظر را به سختی پیدا کنید.
  • در لیست پزشکان اسم ها و پروفایل های تکراری بسیاری موجود است.

نتیجه گیری آخر این است که سایت های خوبی در این زمینه فعالیت می کنند ولی کافی نیستند و پلتفرم های فعلی می بایست مزایا را بیشتر و معایب را کمتر کنند تا رقابت سالمی بین استارتاپ های این حوزه به وجود بیاید. هدف اصلی نیز باید ارائه خدماتی باشد که استفاده از خدمات پزشکی برای مردم ایران آسان تر، سریع تر و خوشایندتر باشد و امیدواریم تمامی استارتاپ ها در این راستا به مردم ایران خدمت کنند.

منبع: https://click.ir/1398/04/23/best-digital-healthcare-startups-in-iran/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
jamil razavi

داستان برند رولزرویس؛ لوکس‌ترین خودروساز دنیا و سازنده پیشرانه هواپیما

پس از یک قرن، همچنان رولزرویس با عنوان مشهورترین نام تجاری در صنعت بریتانیا فعالیت می‌کند. این برند، علاوه بر خودروهای لوکس، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان پیشرانه‌ برای هواپیماهای مسافری و نظامی در جهان است.

زولا

برای عامه‌ی مردم، رولزرویس یک خودروساز اصیل انگلیسی محسوب می‌شود که محصولاتی در کلاس سوپرلوکس با قیمت بالا تولید می‌کند. این باور، البته درست است؛ اما نباید دیگر فعالیت‌ها و خدمات این برند در صنعت و مهندسی دنیا نادیده گرفته شوند. هولدینگ رولزرویس با تولید موتورهای جت و حضور در صنعت تولید انرژی برق، گردش مالی بالاتری نسبت به شاخه‌ی خودروسازی دارد و البته مستقل عمل می‌کند.

فعالیت‌های مرتبط با برند رولزرویس

 چهار حوزه‌ی هوا فضا، صنایع نظامی، تجهیزات دریایی و انرژی، اهم فعالیت‌های هولدینگ رولزرویس هستند؛ درحالی‌که شرکت خودروسازی از سال‌ها قبل، به بخش خصوصی واگذار شده است.

از نظر قدمت و شهرت، خودروسازی دارای اهمیت بیشتری نسبت به دیگر صنایع مربوط به رولزرویس است. سال ۱۸۹۶، شرکت پژو موفق به ساخت اولین پیشرانه‌ی مخصوص خودرو در کشور فرانسه، بدون وابستگی به دایلمر آلمان شد. این موتور ۲ سیلندر، روی خودروی پژو تایپ 15 نصب شد و مورد توجه چارلز رولز قرار گرفت. او قبل از آشنایی با هنری رویس، تصمیم به تأسیس نمایندگی فروش محصولات پژو در انگلستان گرفتند. پس از شروع به فروش خودروهای فرانسوی در سال ۱۹۰۲، چارلز رولز و هنری رویس در سال ۱۹۰۴، اولین محصول خود با برند رولزرویس را تولید کردند که رولزرویس 10 نام داشت.

Rolls Royce classic

بخش خودروسازی رولزرویس باسهام‌داری گروه‌های مختلف، بارها تغییر نام داد. این شرکت در اویل قرن بیستم، با نام تجاری رولزرویس لیمیتد ثبت شد؛ اما امروزه با مالکیت بی‌ام‌و آلمان، به اسم رولزرویس موتورکارز فعالیت می‌کند.

هولدینگ رولزرویس

مجموعه شرکت‌های چندملیتی رولزرویس، از سال ۲۰۱۱ با نام هولدینگ رولزرویس فعالیت می‌کنند. مهم‌ترین محصولات این گروه علاوه بر خدمات مهندسی، تولید انواع موتورها و ژنراتورها است که در صنعت هوانوردی، دریانوردی و برق، کاربرد دارند.

هولدینگ رولزرویس، دومین تولیدکننده‌ی بزرگ دنیا در زمینه‌ی پیشرانه‌های هواپیما (بعد از جنرال الکتریک امریکا) است. این گروه، با فعالیت گسترده‌ در خدمات نظامی هم، رتبه‌ی شانزدهم بالاترین میزان قراردادها با صنایع دفاعی در جهان را دارد. هولدینگ رولزرویس با تأسیس شرکت Rolls-Royce Industrial Power از اواخر دهه‌ی ۸۰ میلادی، حضور خود در صنعت برق را قوت بخشید و ضمن همکاری با چند شرکت‌ انگلیسی، اقدام به ساخت توربین‌های تولید برق کرد. امروزه فعالیت رولزرویس در صنعت برق با هدف تمرکز بر توسعه‌ و تولید پیشرانه‌های هواپیما، کم‌رنگ شده است.

Rolls-Royce aviation

از نظر قیمت مجموع سهام، هولدینگ رولزرویس در رتبه‌ی ۳۱ بزرگ‌ترین شرکت‌های حاضر در بازار بورس لندن قرار دارد. ارزش سهام این گروه صنعتی، حدود ۱۷ میلیارد پوند (معادل ۲۱.۵ میلیارد دلار) برآورد می‌شود. در فهرست بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا به انتخاب فوربس، هولدینگ رولزرویس صاحب جایگاه ۷۳۳ است؛ اما خودروسازی رولزرویس در میان ۲۰۰۰ شرکت بزرگ جهان از نظر ارزش تجاری، دیده نمی‌شود.

رولزرویس بسپوک

دپارتمان بسپوک (Bespoke ) یکی از شرکت‌های زیرمجموعه‌ی رولزرویس است که طراحی و تولید نسخه‌های کلکسیونی و سفارشی را انجام می‌دهد. در این بخش، حتی مبلمان، چمدان و وسایل شخصی هم مطابق سلیقه‌ی مشتری با برند رولزرویس، عرضه می‌شوند.

سال ۲۰۱۷، سوئپ‌تیل (Sweptail) با تیراژ محدود به یک دستگاه توسط گروه رولزرویس بسپوک طراحی شد که با قیمت ۱۳ میلیون دلار، گران‌ترین محصول تاریخ رولزرویس و ارزشمندترین خودروی دنیا (تا پیش از معرفی بوگاتی نویر در سال ۲۰۱۸) بود.

داستان تأسیس شرکت رولزرویس

همکاری چارلز رولز و هنری رویس در سال ۱۹۰۴، منجر به تأسیس شرکت رولزرویس شد که سال ۱۹۰۶ به ثبت رسمی رسید. بنابر شنیده‌ها، بخش اصلی سرمایه‌ برای شروع به کار شرکت، توسط چارلز رولز تأمین شد که علاوه‌بر ثروت قابل‌توجه، علاقه‌مند خودروها بود. در سمت دیگر ماجرا، رویس از نظر فنی و مهندسی نسبت به رولز برتری داشت. البته نباید فراموش کرد، چارلز رولز فارغ‌التحصیل مهندسی مکانیک بود؛ درحالی‌که رویس، هرگز به دانشگاه نرفت و اصول مهندسی در رشته‌های مختلف را برحسب تجربه آموخت.

چارلز رولز

چارلز استوارت رولز سال ۱۸۷۷ در لندن، از خانواده‌ای متمول متولد شد. پدر او، لقب بارون داشت و علاوه بر عضویت در مجلس پادشاهی، فرمان‌دار منطقه‌ی لانگاتک (Llangattock) ولز نیز محسوب می‌شد. چارلز رولز هم، برخلاف تولد در لندن، ملیت ولزی گرفت. مادر او با نام کامل جورجیانا مارسیا مکلین، اشراف‌زاده‌ای انگلیسی مرتبط با خانواده‌ی سلطنتی بود.

charles rolls

چارلز رولز بعد از تکمیل تحصیلات ابتدایی وارد کالج اتون (Eton College) شد که در زمینه‌ی مهندسی و علوم مرتبط با مکانیک، از سال ۱۴۴۰ میلادی (بیش از ۵۰۰ سال قبل) سابقه‌ داشت. رولز بعد از تکمیل کالج، دوره‌های مطالعاتی و تحصیلی خود را در کمبریج ادامه دارد. در سال ۱۸۹۶ هنگامی که تنها ۱۸ سال داشت، اولین محصول پژو با پیشرانه ساخت فرانسه را خریداری کرد. براساس اسناد تاریخی، رولز صاحب اولین خودرو در منطقه‌ی کمبریج و سومین مدل در تمام کشور ولز بود. او حتی، تلاش زیادی برای تدوین قوانین رانندگی و اختصاص حق عبور به خودروها در خیابان کرد. در سن ۲۱ سالگی، چارلز رویس از کمبریج فارغ‌التحصیل شد و خیلی زود، به استخدام یک شرکت حمل‌ونقل ریلی و دریایی درآمد. اولین شغل او در سال ۱۸۹۸، همکاری با پروژه‌‌ای در زمینه‌ی قایق‌های بزرگ با پیشرانه‌ی بخار بود.

پیش از اقدام به ساخت خودرو، چارلز رولز وارد بازار خرید و فروش خودرو شد. در سال ۱۹۰۳، با دریافت کمک ۶۶۰۰ پوندی از پدرش، شرکت رولز را راه‌اندازی کرد که بر واردات خودرو از کشورهای اروپایی و خصوصا محصولات پژو فرانسه تمرکز داشت.

charles rolls

رولز علاقه‌ی بسیار زیادی به هوانوردی پیدا کرد و در این زمینه دارای جایگاهی مهم در تاریخ انگلستان شد. او توانست، بیش از ۱۷۰ سفر با بالون داشته باشد و در سال ۱۹۰۳، رکورد طولانی‌ترین مدت پرواز در کشور را ثبت کند. چارلز رویس، دومین بریتانیایی است که با هواپیما (به خلبانی ویلبر رایت امریکایی) پرواز کرد. رولز، دومین فرد در تاریخ انگلستان است که موفق به دریافت گواهینامه‌ی خلبانی شد. او در سال ۱۹۰۹، رکورد ۲۰۰ پرواز با هواپیما داشت و نخستین کسی بود که مسیر کانال مانش (مسیر آبی ۳۴ کیلومتری بین انگلیس و فرانسه) را به‌صورت رفت و برگشت متوالی، طی کرد.

چالز رولز در سال ۱۹۱۰ و هنگامی که تنها ۳۲ سال داشت؛ دچار حادثه به هنگام فرود هواپیما شد و درگذشت. او نخستین فرد بریتانیایی و دوازدهمین انسان دنیا محسوب می‌شود که براثر سانحه هنگام پرواز با هواپیما کشته شد.

منبع: https://www.zoomit.ir/2019/7/12/337934/rolls-royce-brand-story/
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
jamil razavi

هواوی P30 به عنوان بهترین گوشی سال انتخاب شد

هواوی P30 و هواوی پی 30 پرو از سوی اتحادیه اروپایی سخت‌افزار و انجمن بین‌المللی شبکه‌های موبایل به عنوان بهترین گوشی های سال 2019 انتخاب شدند.

در فروردین ماه سال جاری هواوی از سری جدید گوشی‌های خود با نام P30 رونمایی کرد؛ گوشی‌های باکیفیت و جذابی که با ویژگی‌های چشمگیر خود توانستند یکی از بهترین آمارهای فروش در سال‌‌های اخیر را از آن خود کنند. حال دو سازمان معتبر اتحادیه اروپایی سخت‌افزار (EHA) و انجمن بین‌المللی شبکه‌های موبایل (GSMA) نیز دو گوشی هواوی P30 و هواوی P30 Pro را به عنوان بهترین‌ محصولات سال 2019 انتخاب کرده‌اند که نشان‌دهنده ارزش و کیفیت بالای آنهاست.

جوایز سخت‌افزار اروپایی یا به اختصار EHA، مجموعه جوایزی است که هر سال به بهترین سخت‌‎افزار در میان محصولات موجود در بازار در گروه‌های متنوعی اعطا می‌شود. امسال در بخش گوشی هوشمند، گوشی هواوی P30 Pro توانسته این عنوان را به خود اختصاص دهد.

این گوشی هوشمند در حال حاضر پرچمدار و بهترین محصول شرکت هواوی است و با حریفان سرسختی مانند آیفون ایکس‌ اس، سامسونگ گلکسی اس 10 پلاس، سامسونگ گلکسی نوت 9، گوگل پیکسل 3 و شیائومی می9 بررسی شده و توانسته در این رقابت آنها را پشت سر گذاشته و به عنوان بهترین گوشی هوشمند انتخاب شود.

هواوی با جوایزی که از موسسه معتبر GSMA دریافت کرده، دومین افتخار امسال خود را به دست آورده است. چند روز پیش این موسسه مراسمی را برای انتخاب بهترین گوشی‌های هوشمند آسیا برگزار کرد که در آن، دو گوشی P30 و P30  پرو به عنوان بهترین اسمارت‌فون‌های سال انتخاب شدند.

موسسه GSMA یا همان انجمن بین‌المللی شبکه‌های موبایل، بنیادی تجاری برای حفظ منافع اپراتورها و شرکت‌های تولیدکننده گوشی تلفن همراه در دنیاست و مسئولیت برگزاری بسیاری از سمینارها، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های بزرگ در حوزه موبایل مانند کنگره جهانی موبایل بارسلونا ‎را بر عهده دارد.

این بنیاد نیز هر سال مراسمی را برگزار می‌کند و محصولاتی را در گروه‌های مختلف به عنوان بهترین محصول انتخاب می‌کند. برای سال 2019 عنوان بهترین محصول در گروه جوایز Asia Mobile Awards به گوشی‌های سری هواوی P30 رسیده که توانستند بالاترین امتیاز را در بخش‌های متعددی مانند کیفیت سخت‌افزاری، طراحی و ساخت، نرم‌افزار و دوربین به خود اختصاص دهند.

دوربین‌های پشتی با ترکیب چهارگانه، دوربین سلفی جذاب و کارآمد با رزولوشن 32 مگاپیکسل، سخت‌افزار داخلی قدرتمند (چیپست Kirin 980 و تا 8 گیگابایت رم)، بهره‌گیری از هوش مصنوعی، باتری با دوام و شارژر سریع، طراحی زیبای بدنه و همچنین سیستم عامل سریع و قدرتمند اندروید 9.0 همراه با رابط کاربری EMUI 9.1 به هواوی کمک کرده که بهترین محصول سال را طراحی و معرفی کند؛ محصولاتی که حالا می‌بینیم بسیاری از بزرگان دنیای موبایل و سخت‌افزار نیز بر بهترین بودن آنها اذعان دارند.

منبع: https://click.ir/1398/04/20/huawei-p30-pro-2019-best-smartphone/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
jamil razavi

الکتریسیته چیست و جریان الکتریکی چگونه ایجاد می‌شود؟

الکتریسیته چیست و جریان الکتریکی چگونه ایجاد می‌شود؟ الکتریسیته یا برق به بخش جدایی ناپذیری از زندگی بشر امروزی تبدیل شده است. در این مطلب با نیروی الکتریکی و کاربردهای آن آشنا خواهید شد.

برق یا الکتریسیته تمام اطراف ما را فرا گرفته است. فقط کافی است نگاهی به پیرامون خود بیاندازید تا انرژی الکتریکی را در همه جای زندگی خود ببینید. کامپیوترها، گوشی های هوشمند، چراغ‌ها، سیستم های تهویه مطبوع و اکثر دستگاه های صنعتی با نیروی برق کار می‌کنند. دشوار است که در زندگی امروزی بتوانید از نیروی الکتریکی فرار کنید.

حتی اگر بخواهید برای فرار از برق، از شهر و روستای خودتان به طبیعت پناه ببرید باز هم نیروی الکتریسیته شما را رها نخواهد کرد. از رعد و برق گرفته تا سیناپس درون بدنتان به این انرژی خارق العاده متکی هستند.

اما برای اینکه بدانید دقیقا برق چیست و چگونه تولید می‌شود، نیاز دارد تا به شکلی عمیق تر به این موضوع بپردازیم و سوالات بیشتری مطرح کنیم. حقیقت این است که برای پاسخ به این سوال یک تعریف دقیق و قاطع وجود ندارد، بلکه این یک تعریف انتزاعی است از تاثیری که الکتریسیته بر ما و محیط اطرافمان می‌گذارد.

برق یا الکتریسیته چیست

برق یا الکتریسیته یک پدیده طبیعی است که به حضور و جریان بار الکتریکی وابسته است. الکتریسیته نوعی از انرژی بوده و در واقع جریان الکترون ها است. برق یک پدیده طبیعی است که در سرتاسر طبیعت رخ می‌دهد، اما در این مطلب ما به دنبال تعریف برق تولید شده توسط انسان هستیم. هدف این است که بدانیم برق چگونه تولید می‌شود و به چه طریق انتقال می‌یابد.

الکتریسیته به طور خلاصه به عنوان جریان بار الکتریکی تعریف می‌شود، اما در پشت این تعریف ساده چیزهای زیادی نهفته است. این نیرو از کجا آمده است و چگونه ما می‌توانیم آن را منتقل کنیم؟ بار الکتریکی چگونه باعث حرکت مکانیکی شده و همه چیز را روشن می‌کند و ده‌ها سوال دیگر!

اما برای توضیح اینکه الکتریسیته چیست ما باید از طریق ماده و مولکول به دنیای اتم ها وارد شویم. این مطلب به تعریف الکتریسیته در فیزیک می‌پردازد و اگر قصد دارید که همه چیز درباره برق را بدانید، مطمئنا بد نیست که به منابع دیگری هم رجوع کنید.

اتم ها، بلوک های ساختار پایه هر ماده را تشکیل می‌دهند و به بیش از ۱۰۰ شکل مختلف به عنوان عناصر شیمیایی همچون هلیوم، هیدروژن، اکسیژن و غیره وجود دارند، اما برای توضیح اینکه برق چگونه کار می‌کند باز هم لازم است تا به اجزای کوچکتری نفوذ کنیم.

هر اتم از سه ذره متمایز به نام الکترون، پروتون و نوترون تشکیل شده است. در هسته مرکزی پروتون ها و نوترون ها وجود دارند و الکترون ها در اطراف هسته در گردش هستند. تعداد پروتون ها برای یک اتم حایز اهمیت است، چرا که مشخص می‌کند با چه عنصر شیمیایی سر و کار داریم.

به عنوان مثال اتمی که تنها یک پروتون دارد، هیدروژن بوده و اتمی که ۲۹ پروتون دارد، مس است. در واقع تعداد پروتون ها عدد اتمی عناصر را مشخص می‌کنند، اما برای اینکه بدانیم الکتریسیته چیست هیچ نیازی به پروتون ها و یا نوترون ها نداریم. این دو ذره هیچ تاثیری در شناخت ما از برق نخواهند داشت.

برای تعریف الکتریسیته و چگونگی عملکرد آن به الکترون ها نیاز داریم (متوجه اشتراک بین نام آنها شده‌اید؟) در حالت پایدار و متعادل، اندازه پروتون ها و الکترون ها در یک اتم با یکدیگر برابر خواهد بود. به عنوان مثال مس با عدد اتمی ۲۹، دارای ۲۹ الکترون است.

الکترون ها در یک اتم برای همیشه به آن متصل نخوااهند بود. الکترون ها در لایه بیرونی اتم قرار دارند و به الکترون های والانس معروف هستند. این الکترون ها می‌توانند از مدار اتم خارج شده و به شکل آزاد به حرکت درآیند. این الکترون های آزاد همان چیزهایی هستند که باعث ایجاد جریان الکتریکی می‌شوند.

جریان الکتریکی چیست

در ابتدای این مقاله در تعریف الکتریسیته به جریان بارهای الکتریکی اشاره کردیم. بار الکتریکی نیز درست به مانند جرم، حجم و یا چگالی قابل اندازه گیری است. بار الکتریکی در دو نوع مثبت و منفی وجود دارد.

پروتون ها دارای بار مثبت بوده و الکترون ها بار منفی دارند، اما نوترون ها خنثی هستند. پروتون ها نمی توانند هسته اتم را ترک کنند، اما این موضوع برای الکترون ها صادق نیست؛ در شرایطی الکترون ها قادرند تا اتم خود را ترک کنند.

الکتریسیته در واقع همین الکترون هایی هستند که اتم هایشان را ترک کرده تا به اتم دیگری پیوند بخورند. این جریان الکترون ها در حقیقت پاسخی خواهد بود به این سوال که الکتریسیته چیست

برخی اتم ها به راحتی الکترون های خود را از دست می‌دهند و برای برخی دیگر این مساله با سختی بیشتری همراه است. این موضوع به تعداد الکترون ها در لایه بیرونی آن اتم بستگی دارد. به عنوان مثال اتم مس در بیرونی ترین لایه خود تنها یک الکترون دارد و این مساله باعث می‌شود تا الکترون های اتم مس به راحتی از هسته اتم جدا شوند. به همین دلیل مس یک رسانای خوب برق به حساب می‌آید.

بار الکترون ها و پروتون ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است، چرا که باعث بوجود آمدن نیروی بین آنها خواهد شد، نیرویی که به الکترواستاتیک معروف است.

نیروی الکترواستاتیک چیست

نیروی الکترواستاتیک (قانون کولن نیز نامیده می‌شود)، نیرویی است که بین بارهای الکتریکی عمل می‌کند. این نیرو به الکتریسیته ساکن یا ایستا برق نیز معروف است.

الکترواستاتیک به بیان ساده می‌گوید که بارهای هم نوع یکدیگر را دفع می‌کنند، در حالی که بارهای مخالف به یکدیگر جذب می‌شوند.

مقدار نیرویی که روی دو بار الکتریکی اثر می‌گذارد، به فاصله بین آنها بستگی دارد. دو بار الکتریکی که به یکدیگر نزدیکتر باشند نیروی بیشتری (یا یکدیگر را جذب کرده و یا دفع می‌کنند) به هم اعمال می‌کنند.

بر همین اساس قانون کولن -بعضا به اشتباه کولمب گفته می‌شود- تعریف می‌شود. معادله پایه الکتروستاتیک، قانون کولن است که نیروی بین دو بار نقطه‌ای را توصیف می‌کند.

اندازه نیروی الکترومغناطیس بین دو بار الکتریکی نقطه‌ای با حاصلضرب اندازه بارها نسبت مستقیم، و با مربع فاصله بین دو بار نسبت معکوس دارد.

در فرمول کولن بالا، Q۱ و Q۲ اندازه بارها و r فاصله بین دو بار بوده و ε۰ ثابت گذردهی خلأ نامیده می‌شود. مقدار ثابت گذردهی خلأ برابر است با “مقدار برابر با ۸ ضرب در ده به توان ۹”

جریان برق چگونه ایجاد می‌شود

اکنون همه ابزارها برای ایجاد جریان الکتریکی وجود دارد. الکترون ها می‌توانند به عنوان یک حامل بار الکتریکی در اتم ها عمل کنند؛ چراکه آنها دارای بار منفی هستند. اکنون اگر بتوانیم یک الکترون را به حرکت درآوریم، پس خواهیم توانست که برق تولید کنیم.

برای دانستن روند جریان تولید برق به مدل اتمی اتم مس توجه کنید. در حالت متعادل اتم مس دارای ۲۹ پروتون در هسته بوده و به همین تعداد الکترون در اطراف هسته ان در حال گردش هستند. این الکترون ها در فواصل مختلفی نسبت به هسته قرار دارند. الکترون هایی که به هسته نزدیکتر می‌شوند، جاذبه قوی تری نسبت به الکترون های لایه های بیرونی دارند.

همان طور که گفتیم الکترون های لایه بیرونی را الکترون های والانس یا الکترون های ظرفیت می‌نامند. این الکترون ها برای جدا شدن از اتم به نیروی بسیار کمتری نیاز دارند، پس برای تولید برق بهترین ذرات خواهند بود.

با استفاده از نیروی الکترواستاتیک کافی روی الکترون والانس -با دور کردن آن توسط یک بار منفی دیگر و یا جذب آن توسط یک بار مثبت- قادر خواهیم بود تا الکترون را از مدار اطراف اتم رها کنیم و در این حالت ما یک الکترون آزاد خواهیم داشت.

حال یک سیم مسی را در نظر بگیرید. این سیم پر است از اتم های بی‌شمار مس که الکترون های آزاد ما قادر خواهند بود تا با نیرویی که به آنها وارد می‌شود، در فضای بین این اتم ها شناور شده و به اطراف حرکت کنند.

در این شرایط الکترون آزاد در نهایت یک اتم جدید را برای پیوند پیدا خواهد کرد. این زنجیره به طور مداوم تکرار شده و جریانی را بوجود می‌آورد که ما آن را با نام جریان برق یا جریان الکتریکی می‌شناسیم.

رسانای الکتریکی چیست

برخی از اتم ها در آزاد کردن الکترون های خود بهتر از دیگر اتم ها عمل می‌کنند. اینها همان موادی هستند که در نگه داشتن الکترون های لایه والانس خود خساست به خرج نداده و به اسانی اجازه می‌دهند تا این الکترون ها با نیرویی کم به اتم های دیگر پیوند بخورند.

به هر ماده‌ای که بتواند جریان الکتریسیته را به خوبی از خود عبور دهد، رسانا یا هادی می‌گویند. این مواد برای ساخت سیم و یا اجزای دیگری که برای انتقال برق مورد استفاده قرار می‌گیرند، بسیار مفید خواهند بود.. فلزاتی چون مس، نقره و طلا رسانای الکتریکی بوده و معمولا بهترین گزینه ها برای انتقال برق هستند.

عناصر با رسانایی کم، عایق نامیده می‌شوند. عایق ها هدف بسیار مهمی را دنبال می‌کنند. آنها از جریان الکتریکی جلوگیری کرده و نقش مهمی را در صنعت برق ایفا می‌کنند. موادی همچون شیشه، پلاستیک، لاستیک و هوا عایق های بسیار خوبی هستند.

الکتریسیته ساکن یا الکتریسیته جاری

حال که می‌دانیم الکتریسیته چیست و چگونه یک جریان الکتریکی بوجود می‌آید، اکنون نوبت به صحبت درباره دو شکل از الکتریسیته است که می‌توانیم آن را در اختیار داشته باشیم. الکتریسیته ساکن و الکتریسیته جاری.

اگرچه در حال حاضر ما بیشتر با الکتریسیته جاری سر و کار داریم، اما الکتریسیته ساکن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. پس هر دو نوع را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

الکتریسیته ساکن

عدم تعادل بارهای الکتریکی روی سطح یک ماده یا داخل آن را الکتریسیته ساکن گویند. الکتریسیته ساکن در مقابل الکتریسیته جاری یا جریان الکتریکی قرار می‌گیرد. الکتریسیته ساکن تا زمانی وجود دارد که دو بار مخالف بتوانند راهی برای تعادل پیدا کنند.

اکثر مردم با الکتریسیته ساکن آشنا هستند. در هنگام شانه کردن موها با یک شانه پلاستیکی و یا در هنگام پوشیدن لباس های پشمی حتما دیده‌اید که چگونه موها به سمت بالا حرکت کرده و احتمالا با جرقه های ضعیفی نیز همراه شده‌اند. این همان الکتریسیته ساکن است.

الکتریسیته جاری

همان شکلی از الکتریسیته است که به تمام وسایل و ابزارآلات برقی ما جان می‌دهد. الکتریسیته جاری زمانی وجود دارد که بارهای الکتریکی یک جریان مداوم را تشکیل دهند. اگر در الکتریسیته ساکن بارها به شکل ایستا و ثابت وجود دارند، در الکتریسیته جاری این بارها در حال حرکت هستند و این موضوع تفاوت این دو نوع را شامل می‌شود.

مدار الکتریکی چیست

برای تولید جریان برق الکتریسیته جاری نیاز به یک مدار الکتریکی دارد. این مدار شامل یک حلقه بسته و یکپارچه از یک ماده رساناست. یک مدار الکتریکی ساده می‌تواند از یک سیم رسانا تشکیل شود که سر و ته آن به هم متصل شده است، اما معمولا مدارهای الکتریکی مفید و مورد استفاده، ترکیبی از سیم و اجزای دیگری است که کنترل جریان برق را برای ما امکان‌پذیر می‌کنند.

تنها قانون برای داشتن یک مدار الکتریکی این است که هیچ فاصله یا شکافی بین اجزای آن مدار وجود نداشته باشد.

اگر شما یک سیم مسی داشته باشید، الکترون های ازاد اتم مس می‌توانند در طول این سیم جریان یابند. مس یک رسانای خوب الکتریسیته بوده و برای ساختن مدارهای الکتریکی بسیار مناسب است. اگر یک مدار سیم مسی قطع شود، بارها قادر نخواهند بود تا از طریق هوا جریان پیدا کنند، اما از سوی دیگر اگر هر دو انتهای سیم به یکدیگر متصل باشند، تمام الکترون ها یک اتم همسایه خواهند داشت که از طریق آن می‌توانند در همان جهت کلی جریان یابند.

هر مدار الکتریکی از اجزای زیر تشکیل شده‌ است:

  1. یک منبع تغذیه مانند باتری یا مولد
  2. سیم‌ها یا نوارهای ارتباط دهنده مدار که از یک ماده رسانای الکتریسیته خوب مانند مس ساخته می‌شوند.
  3. قطعات مداری همچون خازن، مقاومت، القاگر، دیود، ترانزیستور و …

اکنون ما می‌دانیم که جریان الکتریکی چگونه ایجاد شده و الکترون ها به شکلی می‌توانند جریان پیدا کنند، اما ما چگونه می‌توانیم این جریان را به یک سمت هدایت کنیم و هنگامی که این الکترون ها به حرکت درآمدند، چگونه انرژی لازم برای روشن کردن لامپ های الکتریکی و یا موتورهای گردشی را تامین می‌کنند. برای درک این موضوع ما باید میدان الکتریکی را بشناسیم.

میدان الکتریکی چیست

تا اینجا ما همه چیز درباره الکتریسیته و جریان الکترون ها برای تولید برق را فهمیدیم. این موضوع بسیار خوب است، اما همه چیز نخواهد بود. اکنون برای هدایت الکترون ها در یک مسیر مشخص ما به یک منبع نیاز خواهیم داشت. اغلب اوقات این منبع جریان الکترون از یک میدان الکتریکی نشات می‌گیرد.

میدان های الکتریکی را نمی‌توان دید، چرا که آنها یک ظاهر فیزیکی ندارند، اما اثرات آن به خوبی قابل مشاهده است.

همه ما ناخودآگاه با یک میدان خاص به نام میدان گرانشی زمین آشنا هستیم. میدان گرانشی زمین را می‌توان با بردارهایی که به سمت مرکز کره کشیده شده است، مدل سازی کرد.

میدان الکتریکی نیز یک کمیت برداری است و خاصیتی است که هر بار الکتریکی در اطراف خود ایجاد می کند. این میدان یک ابزار مهم برای درک این موضوع است که برق چگونه تولید می شود و به چه شکلی جریان می‌یابد.

یک بار منفی دارای میدان الکتریکی به سمت داخل است و یک بار مثبت دارای میدان الکتریکی به سمت خارج است. یک منبع الکتریکی از همین قانون استفاده می‌کند. یک سر آن مثبت و سر دیگر منفی است پس میدان الکتریکی ایجاد می شود که سر مثبت آن نیروی برداری به سمت خارج دارد و سر منفی در حال جذب این نیرو است. همین موضوع جریان برق را ایجاد می کند و این جریان از طریق یک مدار الکتریکی قابل انتقال است.

در حال حاضر می‌توانید تعریف درستی از برق و جریان الکتریسیته داشته باشید. همه چیز به الکترون های آزاد و میدان الکتریکی بستگی دارد و اکنون شما اطلاعات نسبتا کاملی از آن دارید.

منبع: https://techrato.com/2019/04/25/what-is-electricity/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
jamil razavi